مکانیسم والایش | 6 مثال مکانیسم والایش
نوشته شده توسط : ذهن نو

مکانیسم والایش یک مکانیسم دفاعی است که اولین بار فردریش نیچه آن را بنا کرد. والایش به منظور ساز و کار دفاعی پخته است. مکانیسم والایش باعث می‌شود افراد بتوانند تکانه ها و امیال غیر قابل قبل خود را به یک عمل اجتماعی که مورد پذیرش است، تبدیل کند. این مکانیسم دفاعی باعث آزاد سازی خودآگاه انسان از شر امیال تنش زا می‌شود. و می‌تواند خدماتی نیز به جامعه ارائه دهد. 

مکانیسم والایش با نام تصعید نیز شناخته می‌شود. این مکانیسم به ما اجازه می‌دهد که تکانه های غیر قابل قبول را در زمینه رفتارهای قابل قبول بروز دهیم. برای مثال فردی که عصبانی است؛ با ورزش های مختلف می‌تواند انرژی و احساسات خود را به شیوه دیگری بروز دهد. به نظر فروید تصعید یا والایش نشانه بلوغ افراد است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مکانیسم والایش از روانشناس کمک بگیرید. 

منبع: مکانیسم والایش | 6 مثال مکانیسم والایش

مکانیسم والایش چیست؟

اولین فردی که از کلمه والایش استفاده کرد، فردریش نیچه بود. نیچه نوشت که والایش نه رفتاری خودخواهانه است و نه نه نقطه نظری کاملا بی غرضانه و بی طرفانه. به طور کلی مکانیسم والایش عبارت است از فرایند ناخودآگاه حل آرزوهای ناکام، از طریق فعالیت های اجتماعی قابل قبول و البته مورد پژوهش. 

والایش به منظور فرایند هدایت انرژی های روانی ناپسند به هدف های مورد پسند جامعه. به اعتقاد فروید، عشق شکل بسیار قدرتمند مکانیسم والایش است. اما طبق نظر فروید، والایش یا تصعید به همان اندازه که سازنده است شکننده نیز می‌باشد. در این مقاله راجع به تاریخچه، نحوه عملکرد و مثال هایی راجع به مکانیسم والایش توضیح داده ایم. همراه ما باشید. 

تاریخچه مکانیسم دفاعی والایش

در این بخش مقاله سعی داریم راجع به تاریخچه مکانیسم والایش صحبت کنیم. ایده مکانیسم دفاعی اولین بار در ذهن زیگموند فروید شکل گرفت. فروید پس از خواندن داستان فردی به نام یوهان فردریش دیفنباخ که در دوران کودکی به بریدن دم سگ ها علاقه داشت، اما در بزرگسالی جراح شد؛ به مکانیسم والایش یا تصعید پی برد. اما به طور کلی ساز و کار دفاعی پالایش به شیوه گسترده ای توسط دختر آنا فروید مطرح شد. که در کتاب “ایگو و مکانیسم های دفاعی” نوشته شد. 

نحوه عملکرد مکانیسم والایش

همه افراد زمانی که با خواسته ها، معیارها و امیال غیر قابل قبول در اجتماع روبرو می‌شوند؛ با احساس گناه و اضطراب مواجهه می‌شوند. در چنین مواردی ناخودآگاه افراد تلاش می‌کند برای کسب امیال خود به سوی روش های جامعه پسند تری قدم بر می‌دارد. انتخاب روش جامعه پسند و تبدیل این تکانه ها به اعمال مورد پسند، نام مکانیسم والایش به خود گرفت. در نهایت مکانیسم دفاعی والایش خواسته ها و امیال انسانی را در جهت درست برآورده می‌کند.

مکانیسم دفاعی والایش و جا به جایی؛ شباهت و تفاوت ها

اگر با دقت بیشتری به مکانیسم والایش نگاه کنیم؛ والایش شبیه به ساز و کار دفاعی جا به جایی است. به دلیل اینکه هر دو مکانیسم برای ارضای امیال هدف دیگری را انتخاب می‌کنند. مثلا در مکانیسم دفاعی جابه جایی زمانی که فرد از رئیس خود عصبانی می‌شود؛ توانایی بروز خشم خود را ندارد و به طور ناخودآگاه به شیوه کج خلقی و تندی به خانواده، همسر و فرزندان خود پاسخ می‌دهد. بروز پرخاشگری به این صورت است که فرد هدف دیگری را برای بروز انتخاب کرده است. 

تفاوت مکانیسم والایش با جا به جایی این است که تغییر در مکانیسم جا به جایی مخرب است. اما در والایش فرد به شیوه هوشمندانه تغییر را اعمال می‌کند. که مورد پسند جامعه قرار بگیرد و دیگران را آزار ندهد. 

مثال های مکانیسم والایش

برای درک بهتر مکانیسم والایش، مثال هایی را برای شما ذکر کرده ایم. در این بخش مقاله با این مثال ها آشنا شوید. 

???? دختری که مجبور به رژیم های غذایی برای لاغر شدن است، به نقاشی علاقه مند شده و مشغول نقاشی میوه ها است. 

???? کودکی که برای جلب توجه والدین، شاگرد ممتاز مدرسه می‌شود.

????فردی به دلیل تمایلات ناپسند و قوی جنسی، تبدیل به هنرمند و نویسنده مشهور می‌شود. 

???? کسی که استعداد تبدیل شدن به دیکتاتور بد ذات دارد، تبدیل به رئیس شرکت بزرگی از نظر اقتصادی می‌شود. 

???? کسی که با تمایل زیادی به جنایت، تبدیل به پلیس یا قاضی سخت گیر می‌شود، و با دستورات احکام شدید برای افراد باعث پالایش تمایلات خود می‌شود. 

????کسی که با تمایل به درگیری های فیزیکی و استفاده از سلاح سرد، تبدیل به جراح می‌شود.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله با مکانیسم والایش آشنا شده اید؛ از اهمیت این مکانیسم در زندگی نیز مطلع شدید. کودکان بسیاری وجود دارند که بدون توجه والدین، امیال و خواسته های خود را با مکانیسم دفاعی والایش تغییر نداده اند. به همین دلیل است که بارها به تربیت کودکان توجه شده است. اما نگران نباشید؛ در بزرگسالی نیز می‌توانید خواسته های نامتعارف خود را به جامعه پسند تغییر دهید. برای این کار حتما باید از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مکانیسم والایش می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا مکانیسم والایش و جابجایی یکسان هستند؟

مکانیسم والایش و جابجایی دو مکانیسم دفاعی جدا هستند. اما شباهت زیادی به یکدیگر دارند. تغییر در مکانیسم جابجایی مخرب است اما در والایش مورد پسند جامعه می‌باشد.

برای مکانیسم والایش چه کارهایی باید انجام داد؟

در هر شرایطی حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. مکانیسم دفاعی والایش در سنین مختلف با کمک روانشناس و متخصصین در این زمینه امکان پذیر است.

آیا مکانیسم والایش در کودکان نیز رخ می‌دهد؟

بله، مکانیسم والایش در کودکان نیز به شیوه های دیگری بروز پیدا می‌کند. برای مثال کودکی که در خانه خشم زیادی را کسب می‌کند؛ با بازی های خشن به تغییر امیال می‌پردازد.

منبع: مکانیسم والایش | 6 مثال مکانیسم والایش





:: برچسب‌ها: مکانیسم والایش | 6 مثال مکانیسم والایش ,
:: بازدید از این مطلب : 421
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: